spot_img

Warga Malaysia Korban Tewas Gempa Lombok Adalah Seorang Relawan

KUAlA LUMPUR – Salah satu warga Malaysia,  Siti Nur Iesmawida Ismail (30)  menjadi korban gempa di Pulau Lombok Provinsi Nusa Tenggara Barat, dan dia merupakan relawan Majelis Belia Malaysia (MBM).

Ketua Penerangan MBM Mohammad Rizan Hassan di Kuala Lumpur mengatakan kematian Siti Nur Iesmawida Ismail merupakan kehilangan besar buat kaum muda berbakat di negaranya.

Rizan mengatakan kaum muda berbakat kehilangan seorang pejuang yang mempunyai hati yang cukup ikhlas dalam membantu memberikan peluang kedua kepada golongan muda yang akademik-nya tertinggal dan berisiko.

“Kehilangan besar ini sesuatu yang akan ditangisi dan diratapi oleh mereka yang dibantu beliau untuk mendapatkan sebuah kehidupan bermakna dengan mendorong memilih bidang teknikal dan vokasional (TVET) sebagai pilihan kedua untuk berhasil,” katanya.

Antara mengutip, dia mengatakan korban adalah salah seorang yang berdedikasi di Miraj Academy, Ampang, Selangor dan juga Sukarelawan Belia Berkemahiran di Majlis Belia Malaysia (MBM).

Iesmawida berasal dari Melaka adalah peserta kelompok pendaki terdiri daripada 18 orang Malaysia yang mendaki Gunung Rinjani.  Kelompok pendaki ini tiba di Lombok pada Selasa lalu dan dijadwalkan pulang ke tanah air, Minggu (29/7/2018) bertepatan dengan gempa tejadi.

Korban terluka parah setelah rumah yang ditempati runtuh.

 

spot_img

Related Articles

spot_img

Latest Articles